„Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–
Előző cikkünkben megismerkedtünk azokkal a marketing mulasztásokkal, amikor nincs marketing terv, továbbá mikor túl sok feladatot vállal magára és azzal a tévesztéssel is, mikor irreális költségvetést készítenek a marketing tevékenységek finanszírozására.
- A marketing tevékenységeket felosztja több szolgáltató között
Van egy logótervező, akit megbíz az embléma elkészítésével. Van valaki, aki összehozza weboldalt, és még egy személy, aki felállítja a közösségi média marketing kampányait. Csodálkozik, hogy semmi nem egyezik a másikkal? A valóság az, hogy az ügyfelek koordinálatlan rendetlenséget látnak. Semmi sem néz ki úgy, mintha bármi máshoz tartozna. A hirdetések úgy tűnnek, hogy nem ugyanabból a forrásból származnak, mint a webhely, az e-mail hírlevél vagy a blogcikkek. Ennek oka az, hogy a „marketing csapat” valójában egy csomó különféle szabadúszó, akik egymástól elkülönítve gyártanak dolgokat. Nincs egyetlen irányítási vagy koordinációs pont, önnön kívül.
- Türelmetlen
Az üzleti vállalkozás kezdete óta nem valósított meg marketinget. Most arra számít, hogy a marketing erőfeszítések megduplázhatják a vállalati bevételeket a hét végére, vagy még hamarabb. Ez nem fog megtörténni.
A SEO vs. fizetett hirdetések jó példa. Mindkét taktika forgalmat generál. Azonban, míg a kattintásonkénti fizetésű hirdetések számát azonnal megjelenítik, ugyanakkor lassú. Mennyire lassú? Ez sok tényezőtől függ, de a versenyképes iparágak esetében könnyen eltarthat 6 hónapig vagy annál tovább, amíg kézzelfogható eredményeket lát.
„Hat hónap! Nincs annyi időm! Most szükségem van eredményre! ” Természetesen, nem probléma – de ez költségekbe fog kerülni. Folytassa a Google, Facebook hirdetésének a fizetését, és továbbra is forgalmat fog generálni. Habár, amint abbahagyja a fizetést, ezek az oldalmegtekintések gyorsabban eltűnnek, mint egy hurrikán.
Ezzel szemben a SEO az az ajándék, amely továbbra is jelen van. Igen, hosszabb ideig tart, mire megjelenik a Google első oldalán. Viszont, ha egyszer ott van, sokkal kevesebb erőfeszítést (és pénzt) igényel, hogy ott maradjon. Feltéve, hogy ügyes a tartalommarketing és a kulcsszó-kutatás területén, akkor nem kell félnie, hogy a hirdetései nem tudják megőrizni az első oldali Google-eredményt.
- Rossz marketing tanácsot vesz
Hányszor hallottam ügyfeleinket, hogy átok, amikor említik a „bizonyos” marketing szakemberek nevét…
Elegendő annyit mondani, hogy sok rossz marketing tanács van az interneten. Például az „all-in” bevezetése bármely adott marketing taktikán, Facebook vagy Instagram hirdetések, podcastok, bármi legyen is a szociális média csatornája valószínűleg nem hozza meg a várt eredményeket.
Egy másik gyakran idézett tanács: „Az üzenetnek konzisztensnek kell lennie a platformok között”. Ez jó tanács, de ez nem azt jelenti, hogy pontosan ugyanazt az üzenetet teszik közzé, és a kreatív végrehajtást minden közösségi média csatornán meg kell jeleníteni.
Az üzenetküldésnek természetesen következetesnek kell lennie, de ez nem egyenlő azzal, hogy a végrehajtásnak azonosnak kell lennie. Valójában a kreatív végrehajtásnak egyáltalán nem szabad azonosnak lennie.
Először is, az emberek eltérően viselkednek, és csatornától függően különböző dolgokat várnak el. Az ügyfélélmény optimalizálását a meglévő viselkedésüknek kell vezetnie, nem pedig a csatorna megválasztásának. Érdeklődjön az ügyfelek számára releváns, kontextuális élményekkel az általuk választott időben, helyen és csatornán.
Reklámverzió, a cselekvésre ösztönzés, a kreativitás, a címsor mindegyik csatornától függ. Jóllehet, ha automatizálja a közösségi média bejegyzését platformokon keresztül, például ugyanazokat a frissítéseket feladja a Facebookon és a Twitteren, akkor ne lepődjön meg, hogy semmi nem fog történni.
Dél-Alföld vidéki, elsősorban hátrányos helyzetű területeinek (kis) vállalkozásaira, önálló emberi erőforrásaira, helyi önkormányzatokra és civil szervezetekre kívánjuk fókuszálni a kialakított marketingszolgáltatási csomagot.
A vidéki, kevésbé kedvező helyzetű térségek ötletgazdag vállalkozásainak is korszerű marketingismeretekre van szükségük, hogy a termékeiket, szolgáltatásaikat megfelelő nagyságú vevőkörhöz eljuttathassák. Fejlődőbb térségekhez hasonló evidens viszonyrendszereket itt ki kell építeni, fel kell kutatni a lehetséges partnereket. Sok esetben ezen reális igényt maguk a vállalkozások is nehezen ismerik fel, illetve, ha fel is ismerik, a marketingismeretek megszerzését bonyolult feladatnak tartják, idegenkednek tőle vagy szűkös forrásaikból nem áldoznak erre a területre a megtérülés feltételezett hiánya miatt. A vállalkozások így nem tudnak a meglévő helyzetükből, lehetőségeikből kitörni és ezt logikusan alá is tudják támasztani tudás- és forráshiányra hivatkozva.
A projekt abban kíván segíteni, hogy elérhető árfekvés mellett olyan differenciált tudásanyagot biztosítson, amelyben mind az üzleti ismeretek és az iskolázottság alacsonyabb szintjén lévők, mind a marketinget valamilyen szinten már gyakorlók új képességekhez jussanak. A projektet alkotó oktatási és médiaszolgáltatás révén a vállalkozások pszichés és kognitív képességeinek megfelelő módszertannal fejleszthetik a saját marketingképességeiket, illetve egy idő után akár saját lábra is állhatnak.
—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.
További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program
—
Ezt a tartalmat támogatott formában helyeztük el. A Szerkesztőség.hu tartalom kihelyezéséről és a tartalomszolgáltatásról bővebben itt:
Támogatott tartalom