Az ülőmunka egészségügyi vonatkozásai V. – Táplálkozás


Az ülés a lehető legegészségtelenebb pozíció az emberi test számára, amely az evolúció során a felegyenesedett, dinamikus mozgás és a fekvő helyzetben történő pihenés követelményei szerint alakult ki.

Az irodai munkavégzés elterjedésével a legtöbb munkavállaló ebben a testhelyzetben kénytelen a nap nagy részét eltölteni, ami hosszútávú egészségkárosodást eredményezhet. Azonban a tudatosan beépített, mozgással töltött szünetekkel és a helyes testtartásban végzett ülő munkával minimálisra csökkenthetjük a kockázatokat. A helyes testtartásban történő ülés elengedhetetlen feltétele a megfelelően beállítható ergonomikus szék.

Cikksorozatunkban szeretnénk bemutatni azokat az ergonómiai és munkaügyi szempontokat, amelyek mentén a különböző testméretekkel és esetlegesen már meglévő gerincproblémákkal rendelkező felhasználók számára kifejlesztjük az optimális testhelyzetet biztosító irodaszéket.

_____________________

Az egész napos ülő munka olyan probléma-komplexum, amely egészségünk megőrzése érdekében szemléletváltozást és bizonyos szempontból életmód változtatást is jelent és követel.

„Mozgásra vagyunk teremtve” – akár életmottónk is lehetne ez a mondat és amikor ettől teljesen eltérő életet kell élnünk, ahhoz alkalmazkodnunk is kell, hogy ne legyünk ennek vesztesei.

Már szóltunk arról, hogy az irodai – lehetőleg ergonomikus – székünkből óránként legalább 10 percre fel kell állnunk és tornásztatni szemünket, izmainkat, gerincünket. De nem szóltunk még a táplálkozás követelményeiről ebben a „kiélezett” helyzetben, amit testünkre ró az állandó ülés.

Az ülő munka is energia-felhasználással jár, nemcsak a szellemi koncentráció miatt, hanem izmainknak, idegeinknek is szükségük van az energiára, bármilyen tevékenységről is legyen szó. Ezt bizonyítja az is, hogy ha üres gyomorral indulunk munkába, mennyi ingerültséggel, feszültséggel kezdődik a nap. S ha csak egy üres kávét ittunk, azt kockáztatjuk, hogy az idegesség mellé még gyomorsav-túltermelődés és reflux is társul, tetézve gondjainkat. A munkahelyen pedig megkezdődik a nassolás az elmaradt reggeli és energia pótlására. Ebből következik a vércukorszint gyors emelkedése, majd csökkenése, kifáradás, figyelemzavar, esetleg vérnyomás ingadozás,stb. A nassolással bevitt szénhidrát többlet – ha nem tudja feldolgozni a szervezetünk -, elhízáshoz vezet. A szervezetünk mégis éhezik, éhezi a fehérjét, vitaminokat, ásványi anyagokat stb. amit nem adtunk meg neki a nap kezdetén. Minőségi éhezéstől szenvedünk. Kialakulhat a rossz anyagcsere, betegségekre való hajlam, majd következnek maguk a betegségek.

Legjobb és legegészségesebb a napindító reggeli – nem túlzott mennyiségű, hanem inkább a minőségre koncentrált összetételben: fehérje, vitaminok, ásványi anyagok, zsírféleségek és rostot tartalmazó anyagok megfelelő arányban összeállítva, amit a kalória- és tápanyag táblázatokból személyre szabottan tudunk kalkulálni. Napközben, két főétkezés között ajánlatos gyümölccsel, esetleg kevés rostos élelemmel „nassolni”, ez nem fog túlsúlyhoz vezetni, de frissít, üdít. Ne feledkezzünk meg a folyadék bevitelről sem: a napi 2-2,5 l vizet igyuk meg egész napra elosztva: ha szomjazunk, akkor fáradunk is, vérnyomásunk csökkenhet, figyelmünk lankad. Az alacsony vérnyomás egyik hatékony „karbantartója” a kávé és tea mellett az elegendő folyadék, amely emeli a vérnyomást. Az óránkénti 10 perces szünetekben ihatunk gyógyteákat is, amelyek elősegítik a szervezetünk méregtelenítését.

A táplálkozást követő emésztési folyamatoknak is meg vannak az optimális fizikai feltételei: helyes testtartás, elegendő levegőbevitel stb. Ezek hiánya esetén hiába ügyelünk a táplálkozás alapanyagaira, azok módszeres bevitelére, ha azok nem tudnak kellően hasznosulni szervezetünkben és esetlegesen károsító folyamatokhoz járulnak inkább hozzá. Egy ergonomikus szék tervezése során még ezen körülményekre is figyelemmel kell lenni.

Az ülő munkával járó betegségek kockázatát – mint az elhízás, cukorbetegség, magas vérnyomás, látászavar, gerincbántalmak, stb.- részben meg lehet előzni a táplálkozás ésszerű megreformálásával és sok mozgással. Ha ezt a módosítást kihagyjuk életünkből, nagyobb esélyt adunk a metabolikus szindróma és a rák kialakulásának.

Következő cikkünkben a metabolikus szindrómáról ejtünk szót.

___________________

A „SmartSeat” márkanév alatt a gerincoszlopot a lehető legkevésbé terhelő, optimális emésztési és keringési folyamatokat az egészséges testtartás révén lehetővé tevő irodaszék fejlesztését tűztük ki célul. Az egyedi mechanikai megoldásnak köszönhetően statikus, de minden irányba fokozatmentesen állítható, (gerincproblémával küzdőknél előre is) dönthető ülőlappal rendelkező, ergonomikus irodaszékünk a Széchenyi 2020 Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program keretén belül „Prototípus, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés” tárgyú VEKOP-2.1.7-15-2016-00145 számú projekt keretében, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ:
SmartSeat – az irodai okos szék
SmartSeat – Smart office chair
SmartSeat – Intelligenter Bürostuhl

(X) Frissítve: 2019.04.12.